Riktig diagnose er nøkkelen til riktig behandling

Gjør En Avtale

Nakkesmerter

De fleste vil oppleve nakkesmerter en eller annen gang i løpet av livet. Dette kan komme av ulike årsaker og med ulik intensitet, alt fra lette muskelsmerter til mer alvorlige komplikasjoner som skiveutglidning eller prolaps. Nakkesmerter kan være akutt (skje momentant som følge av skade) eller kronisk (skje gradvis over en tidsperiode) og ha stor innvirkning på livskvalitet. De vanligste årsakene til nakkesmerter er stress, traume, gjentakende stresskader, dårlig ergonomi, og dårlig holdning.

Smerte i midtre del av rygg

Den midtre delen av ryggen består av 12 virvler. Fast i disse virvlene er 24 ribber (en på hver side). Mellom virvlene ligger en skive. På grunn av ribbene beveger den midtre delen av ryggen seg mye mindre enn nedre del av ryggen og ryggraden(?).

Av og til kan ett av disse leddene i midtre del av ryggen låse seg, enten ved traume eller ved aktivitet i hverdagen, eller rett og slett ved at man sitter for mye ved pult. Det er en vanlig område for bevegelsesproblemer, og uten behandling kan det føre til plager i nedre del av rygg og nakkesmerter.

Isjias- og nervesmerter

På et eller annet tidspunkt i livet har de fleste opplevd en tinglende smerte nedover armer eller ben. Dette kommer sjeldent av problemer med selve armen eller benet, men forårsaket av press på nerveroten der den forlater ryggraden.

I tilfellet med isjias er det vanligvis snakk om at det ligger press på nerven som forlater lumbalregionen.

Årsaken til presset på nerveroten kommer vanligvis av et problem med skiven, lumbal eller sakralledd, eller i mer sjeldne tilfeller piriformis syndrom. I alle disse tilfellene kan kiropraktor redusere presset på nerveroten.

Hodepine

Karakterisert av gjentatt hodepine, er blant de vanligste forstyrrelsene i nervesystemet. Vanlige typer hodepine inkluderer cervicogene, spenning, migrene, klynger, traumer indusert, og medisin indusert (overbruk av analgetika).

Enten du har hyppige eller sjeldne hodepine, kan kiropraktikk hjelpe.

Din kiropraktor vil først ta en skikkelig historie og avgjøre hvilken type hodepine du har og bestemme et behandlingsprogram som kan hjelpe. De fleste hodepine har en muskuløs eller en nevrologisk komponent. Kiropraktikk er effektiv for å redusere hyppigheten, varigheten og intensiteten av hodepine ved å riktig justere ryggraden og korrigere dysfunksjonelle ledd. Dette vil redusere muskelspenning og gi bedre nevrologiske responser.

Migrene har spesielt en cervicogen komponent. En dysfunksjonell ledd i ryggkornets øvre ryggvirvler har en tendens til å være en av utløserne for slike hodepine. Hvis du lider av migrene, kan du ha lagt merke til at medisinen du tar, vil hjelpe deg med en del av migrene, men ikke alle. Dette skyldes den cervicogene komponenten, hvilken medisin ikke hjelper. Årsaken til dette er at du mest sannsynlig har to typer hodepine, migrene og cervicogene.

Smerte i nedre del av rygg

Over 80% av alle nordmenn vil slite med smerter i nedre del av rygg på ett eller annet tidspunkt i livet. En kiropraktor er trent spesifikt for å behandle denne ødeleggende, tilstanden og oppnå gode resultater. Som alle andre klager/plager? Vil en komplett undersøkelse og historie være avgjørende i å finne rett diagnose og behandling. De største årsakene til smerter i nedre del av rygg er traume, løft med en vridende bevegelse, problemer med skivene i ryggen eller dårlig holdning.

Kiropraktikk er effektivt til å behandle denne tilstanden, da det setter på plass ryggraden. Å lette presset vekk fra ryggraden vil i sin tur minske eller fjerne smertene.